Hoe doen die banken dat toch?

Geldgebrek ken ik niet. Ik heb namelijk een eenvoudige truc ontdekt om snel aan geld te komen. Ik rijd gewoon met de auto naar de stad, naar een paar stoplichten waar niet geflitst wordt. Politie is er ook nooit te zien. Daar rijd ik een paar keer door rood licht, en hey presto! Elke keer dat ik niet gepakt word heb ik tweehonderddertig euro verdiend! Bij mooi weer ga ik ook wel met de fiets, maar dat schiet minder op: slechts negentig euro per rood licht.

Ach, was het maar zo simpel. Voor gewone stervelingen gaat deze vlieger helaas niet op. Maar… voor banken wel! De banken mogen dit foefje wél uithalen en hebben het verplaatst naar de virtuele wereld. U weet misschien niet dat in elk bankfiliaal een aantal speciale computers staan opgesteld, waarop het spel Debt Rider draait. In dat spel moet je, als boven beschreven, zo veel mogelijk geld verdienen met door rood licht rijden zonder gepakt te worden.

In de oorspronkelijke versie van het spel, afkomstig van het internet, liep je nog het risico geflitst te worden, of als je echt pech had werd je geramd door kruisend verkeer. Game over. Maar de programmeurs van de bank hebben het spelletje aangepast. Er is nu geen enkel gevaar meer bij. Laagbetaalde bankmedewerkers vullen nu hun werkdagen met ongestraft virtueel door rood licht rijden, over verlaten kruispunten. Uren achtereen, als cavia’s in een tredmolen. Dat makkelijk verdiende geld leent de bank dan weer uit, tegen de gebruikelijke rente natuurlijk. En zo, geloof het of niet, scheppen de banken al het geld in onze economie!

Geef een reactie

