De waspoederman

Ooit ging ik op bezoek bij een man die ik pas tevoren had leren kennen. Toen ik zijn huis binnenkwam, schrok ik. Alles, op zijn kleren na, zag er grauw en onverzorgd uit. En, eerlijk gezegd, zelf maakte hij ook geen gezonde indruk. Hij zette koffie en we raakten aan de praat. De koffie had een vreemd smaakje. Tot mijn verbazing kwam ik er in het gesprek achter dat hij alles in huis met hetzelfde waspoeder schoonmaakte. Hij deed er niet alleen de was mee, maar gebruikte het ook om de vloer te boenen, de afwas te doen en de wc schoon te maken. Hij gebruikte het waspoeder als shampoo en poetste er zelfs zijn tanden mee. Ik vroeg hem maar niet hoe hij zijn koffiezetter ontkalkte. Natuurlijk sprak ik mijn verbazing uit, maar hij had een volkomen logische verklaring voor zijn handelwijze. ‘Kijk,’ zei hij, ‘ik gebruik overal hetzelfde geld voor. Ik doe er mijn boodschappen mee hier in het dorp, waar iedereen me kent. Ik koop dingen in de stad en via internet, ik betaal huur, gas en licht, ik spaar voor een nieuwe fiets en betaal mijn auto af, allemaal met hetzelfde geld. Ik leen soms een tientje uit aan vrienden, en ik geef het aan de muzikant op het dorpsplein. Als dat allemaal met één soort geld kan, waarom zou ik dan in vredesnaam om dingen schoon te maken een heleboel verschillende spullen in huis moeten halen? Nee hoor, dat is me te lastig.’ Tegen deze ijzeren logica had ik natuurlijk niets in te brengen.

Geef een reactie

